понеделник, 22 октомври 2012 г.

Витамини: колко много е твърде много?


Много хора купуват  витамини и минерални добавки, за да помогнат  предотвратяването на често срещани заболявания, възстановяване на енергия и укрепване на имунната им система.
Но много диетолози  твърдят, че повечето хора - с изключване на определени групи, като например бременни жени, хора със специфични условия и възрастните хора - могат да получат всички витамини и минерали, които се нуждаят от добре балансирана диета.
Тук представяме някои от основните рискове за здравето, породени от приемане на високи дози на някои витамини и минерали.
Витамин C: Противно на общоприетото схващане, витамин С не предотвратява настинки и грип, но той може да намали продължителността и тежестта на симптомите. Витамин С - цитрусови плодове, киви, ягоди, зелени зеленчуци и картофи - действа като антиоксидант. Това означава, че той защитава организма срещу заболяването. Също жизненоважен за производството на колаген, койо се използват за изграждане на телесна тъкан и костите.
Препоръчителна дневна доза:
Децата се нуждаят от най-малко 10 милиграма на ден за предотвратяване на скорбут - заболяване, причинено от дефицит на витамина. Препоръчителната доза за деца е 30 мг, докато възрастните се нуждаят от около 40 mg.
Колко е твърде много? Когато е  повече от 500 мг витамин С на ден може да бъде токсичен. Високите дози витамин С ще спре тялото си от усвояването на хранителни вещества и може да доведе до тежка диария. Британската фондация по храненето предупреждава, че  инжекции от този витамин може да причини увреждане на бъбреците, заболяване на черния дроб, жълтеница и замъглено зрение.
Кой трябва да приема редовно витамин С? Хората, които не могат да ядат плодове и зеленчуци, тези със стомашни проблеми и страдащи от язви в устата.
Витамин В6: Витамин B6 е от съществено значение за изработването на хемоглобина - протеин в червените кръвни клетки, който пренася кислорода до тъканите в тялото. Нервната и имунната системи също се нуждаят от витамин В6 да функционира ефективно. Обогатени зърнени храни, боб, месо, птици, риба са богати източници на витамин В6.
Препоръчителна дневна доза: Между 1,2 и 1,5 мг за възрастни, в зависимост от възрастта и пола.
Колко е твърде много Твърде много витамин B6-повече от 100 мг на ден - може да доведе до нервни симптоми като иглички и изтръпване на горни и долни крайници.
Кой трябва да приема редовно витамин В6 добавки? Хората с лоша диета за качество. Алкохолици и възрастните хора са по-склонни да имат неадекватни нива на  витамин В6 , тъй като алкохолът разрушава витамин B6 в организма.
Астма при деца, лекувана с лекарството Теофилин може да  наложи да вземе добавката от витамин В6, като теофилин намалява  в тялото складирането на  витамин В6.
Желязо:
Желязо - в червено месо, зърнени продукти, хляб, яйца, бобови растения и сушени плодове - е от съществено значение за образуването на червените кръвни клетки, които пренасят кислород в тялото. Добър прием на желязо е необходим също така за енергия,за интелектуалните способности и жизненост.
Препоръчителна дневна доза: Препоръчителната дневна доза е 7-10mg за деца, 18mg за  жените в менструация  и 8 mg при останалите възрастни.
Колко е твърде много? Остра токсичност може да се случи от предозиране на желязо при деца. Пет или шест таблетки с висока потентност е достатъчно, за да предизвика чернодробна недостатъчност при деца. По-ниски дози може да доведе до тежки симптоми като повръщане и диария. При възрастни са свързаните с високия прием на добавки с желязо  са запек, гадене, повръщане и диария, особено когато добавки са взети на празен стомах.
Кой трябва да взема редовно добавки с желязо? Хората, които не ядат  месо, жените с тежки месечни периоди може да загуби значително количество желязо и тези, които са загубили значително количество кръв след операцията. Специално смесени добавки с желязо са на разположение за бременни жени, деца и възрастни хора.
Витамин А:
Витамин А в морковите, доматите и зелените листни зеленчуци, е важно за регенерацията на тъкани, необходима за растежа и развитието. Също така е от съществено значение за укрепване на имунната система и поддържане на добро зрение.
Препоръчителна дневна доза: Между 300 и 600 микрограма за деца (в зависимост от тяхната възраст), 700 микрограма за жени и 900 микрограма за мъже.
Колко е твърде много? Прекалено високи дози на витамин А може да се окажат токсични и да предизвикат проблеми с черния дроб и усложнения по време на бременността. Жените в детеродна възраст е препоръчително да ограничат тяхната обща дневна доза на витамин А (ретинол) от храни и добавки.
След като тялото храносмила храни, които съдържат бета-каротин, след това ги преобразува във витамин А (ретинол). Кинични проучвания са свързани високи дози на бета-каротин за ускоряване на растежа на тумора при рак на белия дроб.
Кой трябва да приема редовно витамин А добавки? Деца, които имат морбили може да изискват витамин А  в допълнение, тъй като телата им ще имат по-ниско складиране на  витамин А. Възрастни и деца с дългосрочни проблеми, абсорбиращи мазнини могат също така да изискват допълнително витамин А.

Източник:  dailymail.co.uk

неделя, 21 октомври 2012 г.

Лененото семе -известно със своята полезност още от древността


Лененото семo е много полезно

През VIII век френският крал Карл Велики издал указ, впечатлен от свойствата на растението. Той заповядал на поданиците си да консумират всеки ден ленено семе,за да станат по-здрави. Освен кралската заповед глашатаите трябвало да запознаят французите и с правилата за употребата на вълшебната билка.
Според канадски учени редовната употреба на ленено семе пази от рак, най-вече на гърдата, на простатата и дебелото черво. Според тях мастните киселини, които съдържа, не само че пречат да се появи тумор, но и не позволяват, ако има такъв, да нарасне. А лигнаните, които се съдържат в лененото семе, блокират разпространението на туморни клетки в организма.
Американски лекари също провеждат научни изследвания в тази област, като правят експерименти върху животни и твърдят, че лененото семе съдейства активно при лечение на рак на кожата, белите дробове и яйчниците. За момента не се предвиждат проучвания върху хора, защото надеждите за подкрепа на това твърдение са големи и достатъчно оправдани.
При сърдечно-съдови проблеми консумацията на ленено семе подобрява сърдечния ритъм, намалява нивото на т.нар. излишен холестерол и по този начин предотвратява атеросклерозата.
При диабет поемането на ленено семе подпомага нормализирането на кръвната захар. Доказано е, че всекидневната консумация на чудотворната билка потиска или блокира изцяло възпалителни процеси, настъпили при болестите паркинсон или астма.
То извлича токсините от организма, абсорбира течностите и помага при безсъние, главоболие, зачервяване на очите и дори при болка в ушите, разказват медици.
Вълшебното растение предотвратява втвърдяването на артериите и кръвните съсиреци, като по този начин намалява риска от инфаркт или инсулт при диабетици или сърдечноболни.
Лененото семе има свойствата и на афродизиак, защото повишава сексуалното желание. По лъжичка смляно семе на ден спомага за уриниране, действа разхлабващо при запек, подобрява перисталтиката на червата и намалява подутините при отоци.
Не се препоръчва употребата му при бременност, защото може да бъде засегнато развитието на репродуктивната система или здравето на плода, настояват гинеколози и казват, че консултацията със специалист е задължителна.
Най-добре е лененото семе да се поема смляно и в натурален вид по една чаена лъжичка час преди храна, примесено с кисело мляко или поръсено върху салатата.
Консумацията на леленото семе скъсява времето за възстановяване на мускулите след тренировка и затова често се ползва от спортисти.
Лененото семе има доказано положително въздействие при някои психични отклонения като шизофрения и депресия.
Лечебните свойства на лененото семе се дължат на три основни съставки.
·         Омега-3 мастните киселини регулират имунитета и подобряват биохимичните процеси в организма.
·         Лигнаните са естрогени с антиоксидантно действие, които регулират хормоналното равновесие и стимулират увеличаване на производството на хормони в организма.
·         Фибрите са благоприятни за храносмилането и отделителната система и засищат глада, разказват медици.

РЕЦЕПТИ
·         ЗА РАЗХЛАБВАНЕ - 1 супена лъжица, около 15 грама, ленено семе се поглъща сутрин на гладно с чаша вода.
·         ПРИ БОЛКА В УШИТЕ - ленено семе се сварява в сок от кромид лук, оставя се да изстине до стайна температура и след това разтворът се капва в ушите.
·         ПРИ ГЛАВОБОЛИЕ ИЛИ ОТКРИТИ РАНИ - смляно ленено семе се накисва в студена вода и се прави компрес върху челото или откритата рана.
·         ПРИ БЕЗСЪНИЕ - равни части ленено семе и рициново масло се смесват и се разбиват добре в бронзов съд, а след това сместа се налага върху очите.
·         ПРИ МЕНОПАУЗА - Проучване, публикувано през 2007 г между жени в менопауза е показало, че консумацията на 2 супени лъжици ленено семе по два пъти на ден е намалило наполовина горещите вълни. Разликата се забелязвала още след първата седмица, а максималният ефект се постигал след 2-ата.
·         ПРИ КАШЛИЦА - На Изток печените семена от лен от хилядолетия се използват за лечение на кашлица. 2 лъжици ситно смляно ленено семе се разтварят в 1 чаша вряла вода и се приемат 3 пъти дневно, по възможност на празен стомах. Еликсирът се приготвя на всеки прием.
·         ПРИ ЗАТЛЪСТЯВАНЕ - Половин чаша отвара от лелено семе се пие 3 пъти дневно 30 минути преди хранене в продължение на 10 дни, следва 10 дни почивка и курсът отново се повтаря.
Рецептата е: 1 супена лъжица семена се поставят в половин литър вряла вода и се варят на слаб огън 2 часа, като периодично се разбъркват. Съдът задължително трябва да е покрит. След охлаждане течността се прецежда и се пие.
·         ЗА ОТСЛАБВАНЕ -   три седмичен курс с нискомаслено кисело мляко и ленено семе. Първата седмица 100 грама мляко се разбърква с 1 чаена лъжица ленено семе и се консумира на гладно. Втората седмица пак на гладно се изяжда смес от 100 грама нискомаслено кисело мляко и 2 лъжици смляно ленено семе. Третата седмица на 100 грама мляко се поставят 3 супени лъжици смляно семе от лен.
·         НАПИТКА ЗА ЗДРАВЕ   -   1-2 супени лъжици ленено брашно се смесва с 1 лъжица мед и 1 чаша вода. Изпива се веднага, защото бързо се желира. Желателно е след това да изпием още една чаша вода, защото лененото семе бързо набъбва в стомаха. Хубаво е семето да се пасира непосредствено преди консумацията, защото тогава то е най-полезно, пълноценно и ароматно.
Източник:24chasa.bg