понеделник, 22 октомври 2012 г.

Витамини: колко много е твърде много?


Много хора купуват  витамини и минерални добавки, за да помогнат  предотвратяването на често срещани заболявания, възстановяване на енергия и укрепване на имунната им система.
Но много диетолози  твърдят, че повечето хора - с изключване на определени групи, като например бременни жени, хора със специфични условия и възрастните хора - могат да получат всички витамини и минерали, които се нуждаят от добре балансирана диета.
Тук представяме някои от основните рискове за здравето, породени от приемане на високи дози на някои витамини и минерали.
Витамин C: Противно на общоприетото схващане, витамин С не предотвратява настинки и грип, но той може да намали продължителността и тежестта на симптомите. Витамин С - цитрусови плодове, киви, ягоди, зелени зеленчуци и картофи - действа като антиоксидант. Това означава, че той защитава организма срещу заболяването. Също жизненоважен за производството на колаген, койо се използват за изграждане на телесна тъкан и костите.
Препоръчителна дневна доза:
Децата се нуждаят от най-малко 10 милиграма на ден за предотвратяване на скорбут - заболяване, причинено от дефицит на витамина. Препоръчителната доза за деца е 30 мг, докато възрастните се нуждаят от около 40 mg.
Колко е твърде много? Когато е  повече от 500 мг витамин С на ден може да бъде токсичен. Високите дози витамин С ще спре тялото си от усвояването на хранителни вещества и може да доведе до тежка диария. Британската фондация по храненето предупреждава, че  инжекции от този витамин може да причини увреждане на бъбреците, заболяване на черния дроб, жълтеница и замъглено зрение.
Кой трябва да приема редовно витамин С? Хората, които не могат да ядат плодове и зеленчуци, тези със стомашни проблеми и страдащи от язви в устата.
Витамин В6: Витамин B6 е от съществено значение за изработването на хемоглобина - протеин в червените кръвни клетки, който пренася кислорода до тъканите в тялото. Нервната и имунната системи също се нуждаят от витамин В6 да функционира ефективно. Обогатени зърнени храни, боб, месо, птици, риба са богати източници на витамин В6.
Препоръчителна дневна доза: Между 1,2 и 1,5 мг за възрастни, в зависимост от възрастта и пола.
Колко е твърде много Твърде много витамин B6-повече от 100 мг на ден - може да доведе до нервни симптоми като иглички и изтръпване на горни и долни крайници.
Кой трябва да приема редовно витамин В6 добавки? Хората с лоша диета за качество. Алкохолици и възрастните хора са по-склонни да имат неадекватни нива на  витамин В6 , тъй като алкохолът разрушава витамин B6 в организма.
Астма при деца, лекувана с лекарството Теофилин може да  наложи да вземе добавката от витамин В6, като теофилин намалява  в тялото складирането на  витамин В6.
Желязо:
Желязо - в червено месо, зърнени продукти, хляб, яйца, бобови растения и сушени плодове - е от съществено значение за образуването на червените кръвни клетки, които пренасят кислород в тялото. Добър прием на желязо е необходим също така за енергия,за интелектуалните способности и жизненост.
Препоръчителна дневна доза: Препоръчителната дневна доза е 7-10mg за деца, 18mg за  жените в менструация  и 8 mg при останалите възрастни.
Колко е твърде много? Остра токсичност може да се случи от предозиране на желязо при деца. Пет или шест таблетки с висока потентност е достатъчно, за да предизвика чернодробна недостатъчност при деца. По-ниски дози може да доведе до тежки симптоми като повръщане и диария. При възрастни са свързаните с високия прием на добавки с желязо  са запек, гадене, повръщане и диария, особено когато добавки са взети на празен стомах.
Кой трябва да взема редовно добавки с желязо? Хората, които не ядат  месо, жените с тежки месечни периоди може да загуби значително количество желязо и тези, които са загубили значително количество кръв след операцията. Специално смесени добавки с желязо са на разположение за бременни жени, деца и възрастни хора.
Витамин А:
Витамин А в морковите, доматите и зелените листни зеленчуци, е важно за регенерацията на тъкани, необходима за растежа и развитието. Също така е от съществено значение за укрепване на имунната система и поддържане на добро зрение.
Препоръчителна дневна доза: Между 300 и 600 микрограма за деца (в зависимост от тяхната възраст), 700 микрограма за жени и 900 микрограма за мъже.
Колко е твърде много? Прекалено високи дози на витамин А може да се окажат токсични и да предизвикат проблеми с черния дроб и усложнения по време на бременността. Жените в детеродна възраст е препоръчително да ограничат тяхната обща дневна доза на витамин А (ретинол) от храни и добавки.
След като тялото храносмила храни, които съдържат бета-каротин, след това ги преобразува във витамин А (ретинол). Кинични проучвания са свързани високи дози на бета-каротин за ускоряване на растежа на тумора при рак на белия дроб.
Кой трябва да приема редовно витамин А добавки? Деца, които имат морбили може да изискват витамин А  в допълнение, тъй като телата им ще имат по-ниско складиране на  витамин А. Възрастни и деца с дългосрочни проблеми, абсорбиращи мазнини могат също така да изискват допълнително витамин А.

Източник:  dailymail.co.uk

Няма коментари:

Публикуване на коментар