понеделник, 19 април 2021 г.

Можете ли да се обучите да сте сутришен човек, ако сте нощна сова ?

 

Тенденцията на човек да бъде нощна бухал, ранна птица или някакво място между тях е известна като техния хронотип. В зависимост от техния хронотип, хората вероятно са по-будни и бдителни през определени часове на деня и по-сънливи през други.

Хронотипът се определя от комбинация от природа и възпитание, установиха учени. От страна на природата са известни редица гени, които играят роля при определянето дали човек предпочита да бъде буден късно през нощта или рано сутринта, каза Дреруп пред Live Science.

Стотици гени са свързани с това да бъдеш сутрешен човек, според проучване от 2019 г., публикувано в списание  Nature Communications . Тези гени влияят върху циркадния ритъм на човека или върху естествения му цикъл сън-събуждане, което води до неговия хронотип.

Околната среда също играе голяма роля. Хората са склонни да участват в ежедневни дейности, които засилват техния хронотип, каза Дреруп. Например нощните сови се чувстват по-продуктивни и будни през нощта, така че са склонни да спортуват и да общуват вечер. Тези дейности стимулират и засилват склонността на човека да стои до късно. 

Тъй като околната среда е фактор за определяне дали човек е нощна бухал или сутрин, възможно е да промените цикъла си сън-будност. Ако искате да се събудите по-рано, направете промяната постепенно. Drerup препоръчва бавно да превключвате алармата си за събуждане по-рано с 15 до 20 минути на всеки няколко дни в продължение на няколко седмици, докато се приспособите към идеалния си график.

Последователността е ключова. "Тук много пъти нощните сови ще се борят", каза Дреруп. "Те ще започнат да се приспособяват, докато работната седмица отмине, а след това остават до късно и спят през почивните дни. Това губи инерцията, която те започнаха да развиват в края на работната седмица."

Ограничете излагането на светлина в час преди лягане, например като стоите далеч от екраните, каза Дреруп. Светлината блокира производството на мелатонин в организма, хормон, който регулира циркадния ритъм. От друга страна, опитайте се да изложите светлина веднага щом се събудите, за да прекратите производството на мелатонин.

Избягвайте стимулиращи дейности късно вечерта. Вместо да тренирате през нощта, опитайте да тренирате сутрин или следобед. Може да се наложи да преместите времето за хранене на по-рано през деня.

Ако това, че сте нощна сова ви върши работа, няма причина да променяте графика си за сън. Но оставането до късно става проблем, когато трябва да се събудите рано за работа и училище. Това може да доведе до  лишаване от сън , което може сериозно да навреди на здравето ви, като например повишаване на риска от  високо кръвно налягане  и  диабет тип 2 .